Adat Berjiran

Jiran sememangnya merupakan orang yang terdekat dengan kita. Jika ada sebarang kecemasan dan kita perlukan pertolongan, jiranlah orang yang boleh kita harapkan pada masa itu. Namun kita, masyarakat Singapura kurang menonjolkan semangat kejiranan.


Bagaimanakah kita dapat menghidupkan semangat kejiranan dan amalan bergotong royong di kalangan masyarakat Singapura?
Berikan contoh-contoh amalan gotong-royong yang dapat dijalankan di kalangan jiran tetangga.

Jawapan kamu hendaklah mengandungi sekurang-kurangnya 50 perkataan. Harap sertakan sekali nama dan kelas kamu.

46 comments:

  1. Kita harus mengamalkan sikap bergotong-royong dengan berbaik sesama jiran. kita juga harus melakuakan aktiviti bersama supaya dapat mengeratkan silatulrahim bersama-sama. kita juga harus memahami antara jiran dan tidak harus bertengkar. kita boleh ke pantai untuk berkelah supaya dapat meluangkan masa sesama jiran dan akan lebih rapat lagi


    amirul-2e5!

    ReplyDelete
  2. Kita boleh menziarahi jiran-jiran kita..dengan itu, kita boleh mengetahui lebih tentang jiran kita. Dari situ, kita boleh menjadi lebih rapat dan mudah untuk bergotong-royong. Kita juga boleh menolong jiran kita tidak semestinya apabila mereka memerlukan bantuan. Kita juga mesti ada sikap baik sangka, bertolak ansur dan juga saling membantu supaya kita dapat merapatkan lagi hubungan sesama jiran.

    ReplyDelete
  3. jikalau kita masak sesuatu muntuk majlis,kongsilah makanan anda.mana tahu,suatu hari nanti,jiran anda akan memberi sedikit makana.buatlah perkelahan antara jiran untuk mengfenal satu sama lain secara mendalam.kalau musim world cup datang,bolehla tengok bola sama sama.boleh membeli pizza sambil menonton.kita juga boleh pergi membeli belah b ersama sama bgy muhd dinie bin johari 2e3

    ReplyDelete
  4. Kita dapat menghidupkan semangat kejiranan dan amalan bergotong-royong dengan menziarahi rumah mereka semasa perjumpaan hari raya untuk mengeratkan perhubungan mereka. Kita juga boleh keluar bersama-sama jikalau ada masa lapang. Kita juga mesti tolong membantu mereka jika patut. Ini kerana mereka akan selalu berasa di sisi kita apabila kita memerlukan pertolongan. Kita juga akan memahami lebih tentang diri mereka apabila meluangkan masa bersama.

    ReplyDelete
  5. SYYYYYAAAAFFFIIIIIIIIQQQQQQAAAAAHHHHHHHHHHHJuly 22, 2010 at 10:35 AM

    Untuk menghidupkan semangat kejiranan dan amalan bergotong royong di kalangan masyarakat singapura, kita harus menolong mereka jiran kita jika mereka dalam kesusahan. Dengan ini, jiran kita akan juga sentiasa menolong kita jika kita pula yang ada adalam kesusahan. Malah, bukan itu sahaja. Kita juga boleh berkeluar bersama jiran kita seperti pergi berkelah atau membeli belah bersama dan ini akan merapatkan silaturrahim antara satu sama lain

    ReplyDelete
  6. your smartest studentJuly 22, 2010 at 10:35 AM

    hi cikgu! XD

    ReplyDelete
  7. FROM UR BESTESTTESTTEST STUDDENNNJuly 22, 2010 at 10:36 AM

    EH YO CIKGU!!!

    ReplyDelete
  8. Nurshirah Binte Tabrani--------2E4July 22, 2010 at 10:37 AM

    Kita dapat berbuat demikian dengan ziarah menziarahi. Terutama sekali pada musim perayaaan. Jikalau jiran kita berbangsa lain, kita masih juga memberikannya penghormatan dan layanan yang sama dengan jiran yang sama bangsa dengan kita. Dengan ini, keharmonian kaum dapat diperkukuhkan lagi di kalangan masyarakat Singapura. Kita juga harus menghulurkan bantuan jikalau jiran kita mempunyai masalah. Kita sebagai jiran adalah orang yang paling terdekat untuk mereka mendapat pertolongan.

    ReplyDelete
  9. Kami boleh memberi makanan kepada jiran kita jikalau ada lebih. Kami juga boleh ajak mereka keluar jalan-jalan, atau ajak mereka makan malam bersama di rumah kita. Selain daripada itu, kita boleh membantu mereka dengan menyiram pokok-pokok mereka (jika ada). :D

    ReplyDelete
  10. No.1 seh!!!!!WOohOOJuly 22, 2010 at 10:40 AM

    helooo every1 :)

    ReplyDelete
  11. pelajar cikgu fazidahJuly 22, 2010 at 10:41 AM

    CIKGU LAWA NI HARI LA !

    ReplyDelete
  12. Kita boleh memberi makanan apabila kita memasak di rumah. Kita juga boleh pergi ke rumah jiran kita dan bermakan malam bersama. Kita boleh juga ke pantai bersama dan bergotong-royong sambil berbarbeku. Dengan menziarahi jiran-jiran kita, kita juga boleh merapatkan silaturrahim antara jiran.

    ReplyDelete
  13. Siti Maryam Binte Abdul Razak (2e3)July 22, 2010 at 10:43 AM

    Salam sejahtera Cikgu.... Kita dapat menghidupkan semangat kejiranan dengan selalu menziarahi mereka bukan sahaja pada hari istimewa tetapi juga hari-hari biasa. Dengan cara ini, kita dapat mengeratkan hubungan kita dengan mereka. Kedua kita boleh menjemput mereka ke rumah kita apabila kita ada mengadakan majlis. Dengan cara ini, kita dapat bersembang lama dengan mereka. Terima kasih!

    ReplyDelete
  14. CIKGU THE BEST!!!!

    ReplyDelete
  15. Cikgu hari ini lawar seh... Nk pikat org australia ker??? I understand... Girls stuff...

    ReplyDelete
  16. Salam sejahtera Maryam... Saya rasa idea-idea awak bagus untuk mengeratkan hubungan kejiranan.

    ReplyDelete
  17. saya setuju dengan pendapat anda semua.:D

    ReplyDelete
  18. betol betol saya setuju.keep up!

    ReplyDelete
  19. Nur Fatimah bte Jalil (2E5) :DJuly 22, 2010 at 10:49 AM

    Jawapan saya:
    - Kita haruslah mengadakan sesuatu acara yang membolehkan kita dan jiran kita berinteraksi supaya dapat menghidupkan semangat kejiranan kita. Kita boleh bergotong-royong terhadap jiran kita seperti jika kejiranan kita kotor, kita boleh bersama-sama berkerja keras untuk mengemaskan kejiranan kita. Ini juga akan membuat kita bersembang antara satu sama lain .

    ReplyDelete
  20. hi saya amirul! saya pathetic!

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. kita dapat menghidupkan semangat kejiranan dan amalan bergotong royong di kalangan masyarakat Singapura dengan berteguh sapa apabila bertemu,saling menziarahi jiran kita dan sentiasa menghulurkan bantuan apabila jiran kita memerlukam bantuan atau jikalau mereka ada masalah.
    Maaruf 2e5

    ReplyDelete
  23. Saya setuju dengan pendapat Nurshirah Bte Tabrani.. kita harus menmberi penghormatan yang sama terhadap kaum lain tidak semestinya kaum melayu sahaja..Dengan memberi penghormatan yang sama,kita memang pun dapat memperkukuhkan lagi hubungan kita dengan jiran..:D

    ReplyDelete
  24. Kepada Wawan.. I am feel very grateful for your comment...

    ReplyDelete
  25. Queen of the queens heheJuly 22, 2010 at 10:52 AM

    Tentu sekali saya setuju dengan Sakinah(Jonghyun). Hubungan dapat lagi dirapatkan lagi dengan sikap saling bantu membantu. Jikalau kita bantu jiran kita, jiran juga akan menolong kita semsa kita dalam kesusahan.

    ReplyDelete
  26. hi! saya firdaus saya setuju!!! ps.i love amirul

    ReplyDelete
  27. annyeohaseayo cikgu! cikgu boleh tukar blogskin cikgu. macam out-dated sikit cikgu.

    ReplyDelete
  28. @ Nurul Ain 2E6:

    cadangan anda untuk mengeratkan silaturrahim antara jiran-jiran adalah amat bagus :D

    ReplyDelete
  29. Saya rasa comment kamu amat bagus... Kepada syaf

    ReplyDelete
  30. @ Shefa 2E6

    Cadangan awak merupakan sesuatu cadangan yang baik. Menyiram pokok jiran awak merupakan tindakan yang menunjukkan awak mengambil kisah terhadap jiran awak.

    ReplyDelete
  31. Saya setujuh dengan doraemon (syafiqah). Ini kerana jawapan kita hampir sama XD kita harus keluar bersama untuk mengeratkan hubungan kite XD

    ReplyDelete
  32. muka saya paling tk cantik lol

    ReplyDelete
  33. HI DORY AND NEMOOO!! IM WAWAN.

    ReplyDelete
  34. your comment is okay....

    ReplyDelete
  35. OKKKKKAAAAAYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

    ReplyDelete
  36. hi semua org :D

    ReplyDelete
  37. I love all the girls out there!!!

    ReplyDelete
  38. I love Faizalisa lots!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  39. Pada pendapat saya,sebagai jiran kita mesti berteguh sapa apabila bertemu satu sama lain.Bukan itu saja,jika kita memasak makanan yang banyak,janganlah lokek dan berilah sikit makanan kepada jiran anda.Jika pergi rombongan juga,kami juga boleh mengajak jiran kami supaya dapat merapatkan lagi silaturahim.Kita mesti menghormati jiran kami kerana sudah dikatakan dalam islam kita harus berbuat baik kepada jiran walaupun jika mereka seorang yang bukan islam.

    firdaus 2e3

    ReplyDelete
  40. aiyo ish3 korang!

    ReplyDelete
  41. jgnlah lempar batu sembunyi tangan.:)

    ReplyDelete